ZAE2 - Základy elektrotechniky 2
Ročníková práce (poslední změna 2. 4. 2020)
Společné zadání a podmínky hodnocení Základy elektrotechniky 2-Ročníková práce Řešený příklad.pdf
Dodatky, t.j. individuální, jiné nebo dodatečné podmínky zadání a hodocení
Termíny odevzdání pro jednotlivé etapy
1. úloha, CC = 01, váha 7 - do 23. 3. 2020 (24. 3. 2020 v 15:22 hod. všechny zaslané práce ohodnoceny, zpětná vazba formou vepsaných poznámek v pdf - odesláno individuálně e-mailem, hodnocení o 1 shovívavější na úvod distanční části zapsáno do Bakalářů, úloha uzavřena)
2. úloha, CC = 02, váha 7 - do 30. 3. 2020 (společný začátek 24. 3. 2020)
Vypočítej výsledný elektrický odpor zapojení ze schématu. Zápis řešení musí opět splňovat Společné zadání. K podmínkám zadání a hodnocení přibudou tyto:
a/ Překresli schéma pomocí softwaru Eagle, doplň hodnoty rezistorů do schématu (také v sw Eagle), exportuj jej do černobílého obrázku TIF s rozlišením 600 dpi a vlož na smysluplné místo do Ročníkové práce. Pokud je některý z rezistorů 0 ohmů, ve schématu bude vynechán a schéma bude podle toho vzhledně upravené. Indexy zbývajících rezistorů zůstanou tak, jak jsou ve schématu zde. Dále řeš úlohu podobně jako úlohu první. Vodítkem pro styl, formulace a úpravu je toto doporučení - piš a počítej tak výstižně a přehledně, aby úloze porozuměl i žák prvního ročníku SPŠ.
b/ Nejvyšší přípustná chyba výsledku je +-1 % (+ 1 % a -1%), tzn. 0,99 až 1,01 násobek správného výsledku. Chyba v rozmezí 0,95 až 1,05 násobek správného výsledku znamená zhoršení hodnocení o 1. Práce s větší chybou nebudou přijaty k hodnocení.
c/ Práci je možno zaslat k hodnocení nejvýše 2x, tzn. jednou je možno práci si opravit sám nebo podle pokynů učitele. Hodnocena bude poslední zaslaná práce. Tím se mění ustanovení Společného zadání.
d/ Práce, které nebudou mít správný nadpis, předmět zprávy nebo jména (včetně přípon) zaslaných souborů, nebudou k hodnocení přijaty a je nutno je opravit. O tuto opravu se snižuje počet možných hodnocení učitelem před termínem.
e/ K hodnocení budou přijaty pouze ty práce, které budou mít v jedné e-mailové zprávě oba soubory (*.docx a *.pdf)
Hodnoty rezistorů udává anonymizovaná tabulka
U úloh s uplynulým termínem odevzdání jsou zde na webu zadání kvůli přehlednosti zmenšena.
Nápověda: Ideové zjednodušování, resp. výpočty, začni z pravé části schématu!
3. úloha, CC = 03, váha 7 - do 13. 4. 2020 (společný začátek 2. 4. 2020)
Pozor, úloha je pro vás nová, obtížnější, proto máte více času na studium, nikoli jako příležitost odložit své úsilí. Klíčová slova pro studium v literatuře a na internetu jsou transfigurace hvězda - trojúhelník, t.j. náhrada zapojení "do hvězdy" zapojením "do trojúhelníka", a naopak
Vypočítej výsledný elektrický odpor mezi svorkami.
Zápis řešení musí opět splňovat Společné zadání, které do své práce již neopisujte, pouze vaše individuální. K podmínkám zadání a hodnocení přibudou tyto:
a/ Překresli schéma ze zadání pomocí softwaru Eagle, doplň označení rezistorů a jejich hodnoty do schématu (také v sw Eagle), exportuj jej do černobílého obrázku TIF s rozlišením 600 dpi a vlož na smysluplné úvodní místo do Ročníkové práce. Dále řeš úlohu podobně jako úlohu první etapy. Vodítkem pro styl, formulace a úpravu je toto doporučení - piš, počítej a komentuj svůj výpočet tak výstižně a přehledně, aby úloze porozuměl i žák prvního ročníku SPŠ.
b/ Proveď příslušnou transfiguraci zapojení nejprve jen pro
sebe, např. na papíře. Do dokumentu napiš obecné vzorce pro transfiguraci ve
Tvém případě. S odpovídajícím komentářem proveď dosazení a výpočty rezistorů pro
transfigurované schéma. Pouze pro tuto část řešení je výjimečně dovoleno
nedosazovat do výpočtu fyzikální jednotky. I přesto musí být matematické rovnice
správně, takže např. zápis "R = R1 + R2 = 12 + 4 = 16" nebo
"R = R1 + R2 = 12 + 4 = 16 Ω"
c/ Nakresli analogickým způsobem jako v bodě a nové, transfigurované, schéma s čísly rezistorů a s vypočtenými hodnotami rezistorů v náhradním - transfigurovaném zapojení. S odpovídajícím komentářem proveď řešení a výpočet výsledného elektrického odporu v novém, již poměrně jednoduchém obvodu.
d/ Nejvyšší přípustná chyba výsledku je +-1 % (+ 1 % a -1%), tzn. 0,99 až 1,01 násobek správného výsledku. Chyba v rozmezí 0,95 až 1,05 násobek správného výsledku znamená zhoršení hodnocení o 1. Práce s větší chybou nebudou přijaty k hodnocení.
e/ Práci je možno zaslat k hodnocení nejvýše 2x, tzn. jednou je možno práci si opravit sám nebo podle pokynů učitele. Hodnocena bude poslední zaslaná práce. Tím se mění ustanovení Společného zadání.
f/ Práce, které nebudou mít správný nadpis, předmět zprávy nebo jména (včetně přípon) zaslaných souborů, nebudou k hodnocení přijaty a je nutno je opravit. O tuto opravu se snižuje počet možných hodnocení učitelem před termínem.
g/ K hodnocení budou také přijaty pouze ty práce, které budou mít v jedné a téže e-mailové zprávě oba soubory (*.docx a *.pdf)
Hodnoty rezistorů udává anonymizovaná tabulka
Nápověda a pomoc: Nezasílejte mně k hodnocení taková řešení, která spočívají na mylné domněnce pro řešení této úlohy, že rezistory R1, R2, R4, R5 nebo R1, R3, R4, apod., jsou zapojeny sériově. Studujte nejprve, v čem transfigurace hvězda - trojúhelník a opačně spočívá.
Pak si takřka jistě řeknete "heuréka, ...".
4. úloha, CC = 03, váha 7 - do 20. 4. 2020
Předmět zprávy a jméno souboru/souborů (přílohy/příloh) - obojí také podléhá hodnocení, při nesprávném předmětu zprávy nebo pojmenování přílohy nebude zaslaný výsledek přijat k hodnocení a žák je povinen chyby opravit. Každé opakované zaslání kvůli chybě v předmětu zprávy nebo ve jménu souborů (příloh) znamená zhoršení etapového nebo závěrečného hodnocení o 1
Klíč k pojmenování odvozený od obecnějšího pravidla je tedy: ZAE-T2A-CC-prijmeni-jmeno-kkkk.xxx
Kód úlohy kkkk bude mít každý z žáků individuální a obdrží jej e-mailem jako součást jména souboru se zadáním úlohy (pokud splnil svoji úvodní povinnost, t.j. zaslal učiteli e-mailovou zprávu se stanoveným předmětem zprávy)
Příklad pojmenování předmětu zprávy: ZAE-T2A-CC-pilny-jan-4321
Příklad pojmenování přílohy zprávy: ZAE-T2A-CC-pilny-jan-4321.docx
Příklad pojmenování přílohy zprávy: ZAE-T2A-CC-pilny-jan-4321.pdf
Adresa pro zasílání učiteli: soucek(zavinacek)hradebni.cz
Zdroje informací
Pokročilé zpracování textů-Rybička Jiří.pdf
Rezistivita konduktivita teplotní součinitel elektrického odporu.pdf
Základy elektrotechniky 2-Ročníková práce Řešený příklad-ukázka řešení.pdf
Doporučení (23. 3. 2020)
Přeči si Společné zadání a dodrž jej. Buď přesný v předmětu zprávy, jménech souborů a názvu Tvé práce.
Nejčastější společné chyby
23. 3. 2020
Včas svoji práci odevzdalo 14 žáků z 20. Zde je sdružený a anonymní náhled na výsledek prací
Chybné pojmenování předmětu zprávy nebo souborů. Zaslání po termínu.
1. 4. 2020
Nerespektování Společného zadání a ukázky řešení uvedených zde na webu
Zasílání na poslední chvíli, nesprávný formát stránky (okraje mají být standardní, odsazení 0, atd.), nesprávné pojmenování předmětu zprávy nebo příloh, zdvojené přípony souborů (*docx.docx, *.pdf.pdf), rovnice a matematické operace nebo jejich části nejsou psány v editoru rovnic, psaní závorek, mezera mezi číslem a fyzikální jednotkou
Absence vysvětlujícího komentáře k řešení - ten nejlépe vypovídá, jak jste úloze a jejímu řešení porozuměli a zda je řešení vaše
Dotazy a odpovědi
Výzvy k iniciativě
K 17. 3. 2020 14:42 nezvládli poslat správně pojmenovanou úvodní zprávu tito žáci (aktivní odkaz)! Zadání obdržíte až po autentizační zprávě se správným předmětem zprávy.
K 30. 3. 2020 se objevily "první vlaštovky" velmi pěkných prací především z hlediska poctivosti, pracovitosti a vydařené snahy o pečlivost. Přijměte i vy ostatní povzbuzení k takovému přístupu.
Michal Souček © 2020 a jiní uvedení autoři